Patrimonio culturale pubblico: alcune riflessioni sulla sua valutazione e sul ruolo dell'informazione (Public cultural property: Some reflections on its evaluation and the role of information.)

Francesco Forte, Michela Mantovani

Abstract


Thepaper firstly deals with the main theories of prices of visual art goods considering, in particular, the "stars", whose high value reflects the rarity and the convexity of the demand by the main purchasers, interested in "famous" goods. The contingent valuation methodology is also discussed. The second section presents an art market matrix focusing on the assets' value. The role of information, regulations and purchasing power for the art market values is discussed, on the basis of statistical analysis of the auction prices of the "informal art" and of the "pop art" of US authors compared with Europeans and Italians.
In the third section a diffusion index is presented and used to test the in-fluence of " information" on the art market value. It is argued that certifica-tion may improve both the information and economic appreciation of the works of the great Italian masters.

 

 

JEL Codes: L32

 


Parole chiave


Visual art goods, Art market, Cultural property

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


ADLER M. (1985), "Stardom and talent", American Economic Review, vol. 75, no. 1,

AKERPL0FF G.A. (1970), "The market for "lemons". Quality, uncertainty and the market mechanism", Quarterly Journal of Economics, vol. 84, no. 3, pp. 488-500.

BARILLI R. (1984), Storia dell'arte contemporanea da Cizanne alle ultime tendenze, Feltrinelli, Milano.

BARILLI R. (1997) "L'artista, il critico, il mercante: un triangolo ineliminabile di selezione nel sistema dell'arte", in G. Candela e M. Benini, a cura di, pp. 89-101.

BELTRATTI A. e D. SINISCALCO (1991), "Collezionisti, investitori, speculatori: la determinazione dei prezzi", Giornale degli Economisti e Annali di Economia, vol. 50, n. 1-2, pp. 51-69.

BONINI M., P. LEGRENZI e G. CABASSI (1996), "Un'analisi cognitiva della domanda di beni culturali", Economia della Cultura, Anno VI, n. 2, pp. 128-36.

BRIGANTI R. (1990), Storia dell'arte italiana, vol. HI, Elects, Milano.

BROSIO G. e W. SANTAGATA (1992), Rapporto sull'economia delle arti e dello spettacolo. Edizioni della Fondazione Agnelli, Torino.

CANDELA G. e M. BENINI, a cura di (1997), Produzione e circolazione dell'informazione nel mercato dell'arte, Clueb, Bologna.

CANDELA G. e A. SCORCU (1995), Il prezzo dei dipinti, Clueb, Bologna.

CASTELLANETA C. e S. CORADESCHI (1971), L'opera completa di Hayez, Classici dell'arte, Rizzoli, Milano.

FORTE F. (1993), Principi di economia pubblica, Giuffre, Milano.

FORTE F. (1997), "Towards a European market for arts and culture goods: some proposals" in M. Hutter e I. Rizzo eds, Economic Perspectives on Cultural Heritage, Macmillan, London e St. Martin's Press, New York, pp. 211-24.

FREY B.S. (1997), "The evaluation of cultural heritage. Some critical issues", in M. Hurter e I. Rizzo eds, Economic Perspectives on Cultural Heritage, Macmillan, London e St. Martin's Press, New York, pp. 31-49.

FREY B.S. (1977), "Arte, denaro, libertà ", Biblioteca della libertà, anno XXXII', n. 138, pp. 3-14.

FREY B. e W. POMMEHERENE (1989), "Art investment: an empirical inquiry", Southern Economic Journal, vol. 56, no. 2, pp. 396-409.

FREY B. e W. POMMEHERENE (1991), Muse e mercati, il Mulino, Bologna (edizione originale inglese del 1989).

GATTO A. e S. ORIENTI (1979), L'opera completa di Cézanne, Classici dell'arte, Rizzoli, Milano.

HANLEY N. (1998), "Valuing the country side: rural land use policy evaluation using contingent valuation in United Kingdom", in K.G. Willis eral. eds, pp. 17-37.

HEILBRUN J. e C. GRAY (1993), The Economics of Art and Culture. An American Perspective, Cambridge University Press, Cambridge.

HIRSH F. (1981), I limiti sociali allo sviluppo, Bompiani, Milano (edizione originaria inglese del 1976).

LAZZARO E. e G. MOSSETTO (1997), "Le determinanti dei prezzi delle opere d'arte", in G. Candela e M. Benini, a cura di, pp. 41-58.

LIPPARD L. (1978), Pop Art, Mazzotta, Milano.

MAYER E. (1997), International Auctions Records, Acatos, Lausanne.

MCCAIN R.A. (1980), "Markets for works of art and markets for lemons", in W.V Hendon, Y.L. Shanhan and A.J. McDonald eds, Economic Policy for the Arts, Abt Books, Cambridge, Mass.

MCDONALD G.M. (1988), "The economic of rising stars", American Economie Rewiew, vol. 78 , no. 1, pp. 156-67.

O'DoHERri R. (1998), "The theory of contingent valuation", in K.G. Willis et al. eds, pp. 67-97.

PASINI R. (1995), L' Informale Usa, Europa, Italia, Clueb, Bologna.

PEACOCK A.T. (1997), "Economia e politiche della cultura", Economia della Cultura, Anno VII, n. 1, pp. 6-20.

RAGGHIANTI C.L. e E. CAMESASCA (1970), L'opera completa di Boldini, Classici dell'arte, Rizzoli, Milano.

RIGANTI P. e R. SCARPA (1998), "Categorical testing and information effects on WTP estimates for the conservation of cultural heritage in Campi Flegrei", in R.C. Bishop and D. Romano eds, Contingent Valuation in Italy. A Critical Assessment, Kluwer, Dordrecht.

ROSEN S. (1981), "The economics of superstars", American Economic Rewiew, vol. 71, no. 8, pp. 45-58.

SANTA GATA W. (1998), Merce e simbolo, il Mulino, Bologna.

SC1TOVSKY T. (1972), "What's wrong with the arts is what's wrong with society", American Economic Review, vol. 62, no. 2, pp. 62-69.

SEGA SERRA ZANETTI P. (1995), Arte astratta e informale 1946-1963, Clueb, Bologna.

THROSBY D. (1994), "The production and consumption of the arts: a view of cultural economics", Journal of Economic Literature, vol. XXXII, March, pp. 3-28.

TRIMARCHI M. (1993), Economia e cultura. Organizzazione e finanziamento delle istituzioni culturali, con "Prefazione" di A.T. Peacock, Franco Angeli, Milano.

TRIMARCHI M. (1997), "Snodi informativi, costi di transazione e processi di selezione nel sistema dell'arte", in G. Candela e M. Benini, a cura di, pp. 129-44.

VENTURI M. e S. ORIENTI (1967), L'opera pittorica di Edouard Manet, Rizzoli, Milano.

VINCA MASINI L. (1996), L'arte contemporanea e la linea del modello, vol. 4, Bompiani, Milano.

WILLIS K.G. et al. eds (1998), Heritage, the Environment and the Arts: Pricing the Priceless, Hume Papers in Public Policy, vol. 6, no. 3, The David Hume Institute, Edinburgh Press, Edinburgh.

WILLIS K.G. e G.D. GARROD (1998), "Estimating the demand for cultural heritage: artefacts of historical and architectural interest", in K.G. Willis et al. eds, pp. 1- 16.


Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2016 Francesco Forte, Michela Mantovani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

Con il contributo di  

ISSN 2037-3651

Reg. Tribunale di Roma n.377/2009 del 19/11/2009